Saturday, February 19, 2011

Jag har en påse med små piller här

Nicole och jag ska ut på krogen ikväll och jag är fortfarande ganska förkyld och käkar halstabletter konstant. Har Bafucin som kommer i liksom en burk och hade 6 st kvar så det kändes onödigt att släpa med hela burken så jag la dem i en påse som jag fick min piercing i.

Nu hoppas jag att farbror blå inte kollar igenom mina fickor, det kan bli mysko xD

1 comment:

HDR-fotografen said...

Då ska jag äntligen svara dig:

Pris från Ängelholm till Kiruna med flyg, runt 3000 tur och retur, men boka i tid.
Flygbuss från Kiruna till Nikkaluokta runt 140 kr enkel, och det är runt 5-7 mil om jag inte har helt fel.
Jag drog iväg en onsdagsmorgon. Jag var vid Nikkaluokta vid fyratiden. 8 km vandring senare hade jag kommit in i dalgången en km från fjällstugorna och satte upp mitt tält där. Det finns en sopstation och toalett på andra sidan vattendraget från Tarfala. Perfekt tältplats.

Dag två, torsdag, var vi vid fjällstationen och hyrde oss stegjärn. Klockan nio var på tok för sent, och vi hade tur att det fanns kvar stegjärn till oss. Förboka dagen innan!
Med mig upp hade jag en kamera med två objektiv. Militärens snuskburk, en påse frystorkat käk, frukt och mycket choklad. Vad jag inte hade var salt. Mina byxknän färgades vita av allt salt jag gjorde av med, och mina ben krampade ett 20-tal gånger, så ha med dig salt.
Från fjällstationen till Kittelbäcken och där vägen upp börjar tog det ungefär en timme, och vid elva var jag framme vid Kitteldalen.
14:47 nådde jag toppen, ungefär sex timmar sedan avgången. Det var i grevens tid, då molnen svepte in över toppen strax efteråt. En timme senare satte jag mig och lagade mat vid den övre fjällstugan, för att sedan fortsätta nedåt. Runt nio på kvällen var jag framme vid fjällstationen igen.

Fredag hade jag fruktansvärt ont i fotsulorna och ägnade dagen åt att traska runt och fota i dalgången.

Lördag begav jag mig till Tarfaladalen, avgång runt åtta på morgonen och ankom till stugorna litet mer än två timmar senare. När jag anlände till Tarfalasjön var klockan halv tolv. Här är svinkallt i den här dalen, och man har utsikt över flera glaciärer som ansluter till dalen. Kängor hårt snörade är ett måste för att inte vricka fötterna. Vid sju på kvällen var jag åter nere vid mitt tält.

Söndagmorgon, upp och har packat ned tältet vid sju på morgonen. Påbörjar vandringen till Nikkaluokta. Bussen avgick efter elva från byn till Kiruna. Då hann jag med att duscha i Nikkaluokta med, vilket behövdes. Dittills hade jag bara hunnit tvätta av mig i en jokk. Flyget från Kiruna tillbaks minns jag inte riktigt när det gick, mer än att det var på eftermiddagen någon gång. Kan ha varit 18:35.

När jag var i Norrland var det fint väder om dagarna, och det regnade om nätterna. Har det regnat bör man inte traska upp för Kebnekaise. Jag halkade tillräckligt på de torra stenarna.